2015. szeptember 15., kedd

A szociális ellátórendszer új ruhája

Lehet, hogy későn szólok. De mostanáig azt vártam, hogy valaki más szól. Ne mindig én mondjam, hogy de hiszen nincs is ellátás! Hiszen meztelen a király! Se a nadrág, se a kabát, se az uszály, se a palást, se a csizma, de még a korona se valódi: csak szó, szó, szó. Fantázia.

A Kormányoldal meg az Ellenzék mondja a magáét: emez szerint a menekültek mind csaló gazemberek, s így nem is érdemlik ki a mi remek ellátásunkat, segítségünket, helyeinket, kultúránkat, mindenünket, mert még azt is el akarnák venni, de legalábbis rontani, ami ugye nekünk magunknak is kell (munkahelyeink, orvosi ellátásunk, lakásaink - a jó kis törvényességünkről meg igazságosságunkról, a velük járó pazar intézményrendszerről ne is beszéljünk!). Amaz pedig azt hajtogatja, hogy ezek itt direkt azért nem segítenek, mert élvezik, hogy szegényeknek rossz, s mert így sikerrel terelik el a mi figyelmünket saját gaztetteikről.

Pedig, ha a kormányzat nem ilyen gyűlölködő (tényleg az), ha nem ilyen szervezetlen (márpedig az), ha nem ennyire átokbuta és tájékozatlan (az), akkor se tudta volna ezt a menekülttömeget, de ennek még a töredékét se – az emberhez méltó körülmények minimumával se – ellátni.

Akkor lett volna csak igazi botrány, ha kormányunk segíteni akart volna, ha úgy dönt, hogy ad ő ennek a sok menekültnek mindenfélét, amit ilyenkor kell. Mert akkor világosan kiderült volna az igazság. Lehet, hogy (egy ideig) sokkal barátságosabb lett volna a közhangulat, lehet, hogy az önkéntesek segítő szándéka hamarabb és némi eredménnyel találkozik a kormányzati jóindulattal, de ellátásról akkor se beszélhettünk volna.

Hiszen nekünk nincs is szociális ellátásunk. Miből adtunk volna?

Nézzünk rá saját – békebeli – hajléktalan-ellátásunkra. Általában kb. 50000 ember van hajlék nélkül Magyarországon, ez a szám 25 éve nagyjából ennyi. Hány hajléktalannak nyújtott szervezett ellátás keretében HAJLÉKOT (tehát nem hajléktalanszállást vagy azt se) a szakpolitika ez alatt a negyed század alatt? Hány hajléktalannak a hajléktalanságát (és nem a fegyelmezetlenségét, törvénysértését – rugalmasan a sértéshez alkalmazkodó törvények alapján) igyekezett kezelni az ellátórendszerünk ezalatt az emberöltőnyi idő alatt?

A nők elleni erőszak leküzdésével foglalkozó és még a magukat humanistának vagy szociálisan érzékenynek hívő szakmai és laikus körök által is marginálisként kezelt jogvédő szervezetek megalapozott statisztikái szerint adott időpillanatban (most is) kétszázezer és négyszázezer fő között van azoknak a felnőtt (16-70 év közötti) nőknek a száma, akiket párkapcsolatukban erőszak ér (az elmúlt 12 hónap alatt legalább egyszer fizikai vagy szexuális erőszak érte párja, volt párja vagy „udvarlója” részéről), s akik emiatt  épp most  egészségügyi, pszichológiai, jogi és szociális ellátásra szorulnának. Ám ilyen, a nők elleni erőszak áldozatainak szánt ellátás egyáltalán nincs ma – és soha nem is volt – Magyarországon. Viszont az ellátatlan százezrekhez családtagok, elsősorban gyerekek, de szülők, más rokonok, eltartottak is hozzászámítandók: az ő ellátásukra sem vállalkozik a – nem létező – szociális rendszerünk.

Hasonlóképp nem funkcionál, illetve, ha névleg – v.ö. király ruhája – létezik is, gyakorlatilag szabad szemmel nem látható a gyermekvédelem (ami nem keverendő össze a bántalmazott nőket nap mint nap zaklató hatóságok és intézmények lankadatlan buzgalmával – mert ilyen azért van, a szükségesnél több is). Érdemes keresgélni az ombudsman jelentései között (pl. ezt vagy ezt, akár ezt is, vagy mondjuk eztolvasgassuk, de pl. erről, vagy emerről se feledkezzünk el – és ez még nem az összes!): sok-sok hosszú elemzést olvashatni arról, hogy a gyermekvédelem sem képzettség, létszám, sem finanszírozás, sem felszereltség, sem protokollok, sem ellenőrzés, sem átláthatóság, sem a többi szociális ellátóval való együttműködés tekintetében nem áll – nem hogy a helyzet magaslatán, de sehol sem.

Ugyanez mondható el a börtönökről, a menekült-el(nem)látásról, az egyébként is halódó egészségügy határterületein mozgó drogrehabilitációról, a fogyatékos vagy értelmi sérült emberek ellátásáról, az idősek házigondozásról és a többiről, de kedvencem az ún. emberkereskedelem áldozatainak biztosított otthont nyújtó ellátás, amelyet nemzetközi egyezmények nyomán volt kénytelen még kettővel ezelőtti kormányzatunk „létrehozni” (azaz valamelyik kormányközeli nagy segélyszervezet házikójára RÁMONDANI, hogy ez AZ), finanszírozni eleinte évi 6, később talán 10 millióval valamelyik minisztérium miniszteri keretéből, és évről évre lejelenteni, hogy mi, kérem, ellátjuk ezt a nemzetközi kötelezettségünket is épp úgy, mint az összes többit. Se nyilvánosság, se ellenőrzés, se szakmai protokoll, se elérhetőség, se szakképzés, se semmi. Nem is kívánható, hisz évi 6 (10) milla ellenében tényleg nem követelhető semmi.

Hasonló jókat tudnék mesélni az országos áldozatvédelemről. Erre is nemzetközi egyezmények hatására összerótt hazai törvény kötelez hosszú-hosszú évek óta, s ezt is épp úgy valósítjuk meg, mint a többi, az emberi jogok keretei közé tartozó feladatot: látszatra.

Ha akart volna is, hogyan tudott volna a magyar kormányzat szakszerű segítséget nyújtani nem, vagy alig, de biztosan nem megfelelő színvonalon működő ellátórendszerével, nem megfelelően képzett és továbbképzett, rosszul fizetett, sajnálom, de tény: sokszor kontraszelektált szakember-gárdájával?
A többdimenziós krízishelyzet szempontjából még nagyobb baj, hogy ezek között a különféle, ilyen-olyan színvonalon üzemeltetett szolgáltatások között szinte egyáltalán nincs szervezett és rendezett, megkövetelt és ellenőrzött együttműködés. Nemzetközi partnereink el se tudják képzelni, hogy amikor mi azt mondjuk, gyermekvédelem, vagy azt, hajléktalan-ellátás, akkor valami totálisan izolált intézményeket kell elképzelni, amelyek egymással esetleg csak „idézésre” kommunikálnak (amikor pl. a pedagógusnak tanúskodnia kell a gyámhatóság előtt).

Nagy nemzetközi hátterű óriás segélyszervezeteink (némelyik egyenesen köztestület, vagyis direkt állami költségvetésből finanszíroztatik) íme, elbuktak a történelmi próbatételen, a hónapok óta eszkalálódó menekült-áradaton. Ez itt kérem nem fényévnyi távolságban lévő cunami vagy földrengés: ez itt a saját, orrunk előtt zajló tragédiánk. Nagy karitatív mammutjaink, és egyházi szervezeteink lábuk-összeakadva botladoznak az amatőr civilek jól szervezett, hatékony akciói mögött. Pedig az egyházi ellátók – még Horn Gyula miniszterelnök emlékezetes pápa-látogatása eredményeként – más, „földi” szervezetekhez viszonyítva dupla finanszírozásban részesülnek szociális tevékenységük után. Hogy az esetleg figyelmetlen, a hetek óta tartó önkéntes munkától fáradt szemű olvasó is értse: ezek a szervezetek jelentős apparátust működtetnek (bár épp mostanában bukott le az egyikük, hogy pármilliárd erejéig elmulasztotta kifizetni fizetett munkatársai bérét…), nem ingyen, nem munka után, nem a lakásukon, nem a saját személyes pénzükből, autóikkal, pokrócaikkal, tűzhelyükön stb.

Ám nem csak hogy nincs ellátás, de az ellátatlan magyarok – az utolsó hajléktalantól a jelenleg épp vezető szerepet betöltő, de korábban talán súlyosan bántalmazott gyerekként szenvedő politikai döntéshozóig – el se tudják képzelni, hogy valójában mit is kellett volna csinálni ennyi emberrel.
Hiszen velük sem csinál soha senki semmit, amikor bajban vannak.

Meztelen a király. De nincs, ki felkiáltson: az udvar népe egytől egyig vak.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése